چهارشنبه 16 مهر 1404
خانهاخبار داغسرویس مدارس؛ برنامه‌ریزی منظم و نظارت شهرداری برای سفری ایمن/ ناوگان تاکسیرانی؛...

سرویس مدارس؛ برنامه‌ریزی منظم و نظارت شهرداری برای سفری ایمن/ ناوگان تاکسیرانی؛ چالش فرسودگی و تلاش برای نوسازی

به گزارش روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز، امیر صفی‌خانی، مدیرعامل این سازمان، در گفت‌وگو با برنامه «موج مثبت» رادیو خوزستان، با تبریک هفته نیروی انتظامی و هفته دفاع مقدس، به تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان در دو حوزه «سرویس مدارس» و «نوسازی ناوگان تاکسیرانی» پرداخت.

 *سرویس مدارس؛ برنامه‌ریزی منظم شهرداری برای سفری ایمن*

صفی‌خانی با اشاره به ساماندهی سرویس مدارس بر اساس آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزی، گفت: در شهر اهواز با حدود ۲۵۰ هزار دانش‌آموز، بین ۱۰ تا ۱۲ درصد آنان از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم‌ گستردگی فعالیتها در این حوزه ، در طی سه سال گذشته با آسیب شناسی مشکلات و‌ برنامه ریزی مستمر و اقدامات و‌تلاش های زیادی در این حوزه از سوی شهرداری و سازمان تاکسیرانی انجام شده ، تدوین «نرخ‌نامه سرویس مدارس» و تصویب آن در شورای اسلامی شهر و ابلاغ آن توسط فرمانداری را از اقدامات اولیه در این حوزه دانست و افزود: اهواز از اولین شهرهایی بود که این نرخ‌نامه را ابتدای خرداد بر روی «سامانه سپند» بارگذاری کرد تا خانواده‌ها از هزینه‌ها مطلع شوند.

 *ثبت‌نام ۱۶۰۰۰ متقاضی در سامانه سپند*

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز، «سامانه سپند» (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) را پایه اصلی برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: با اطلاع‌رسانی گسترده از طریق صداوسیما و آموزش و پرورش، تهیه موشن ، ۱۶۰۰۰ والدین در این سامانه ثبت‌نام کردند. بر این اساس، ۴۸ شرکت حمل و نقل دانش‌آموزی دارای گواهی صلاحیت به آموزش و پرورش معرفی شدند که این تعداد، بالاترین رقم در دو دهه گذشته است.

 *کاهش خودروهای آزادبر و الزام شرکتها به انعقاد قرارداد*

وی با اشاره به چالش «خودروهای غیر مجاز حمل و نقل دانش آموزی » که فاقد پوشش بیمه و نظارت هستند، از کاهش چشمگیر آنان خبر داد و افزود: در مهر ۱۴۰۱ تنها ۲ شرکت حمل و نقل دانش آموزی در سامانه و ۵۰ خودرو ثبت بود که این عدد در مهر ۱۴۰۳ به ۴۸ شرکت افزایش یافته است. همچنین تعداد خودروهای ثبت شده در سامانه جهت صدور برچسب در سال گذشته ۳۶۰۰ دستگاه بوده که در سال تحصیلی جاری این تعداد به ۴۵۰۰ دستگاه خواهد رسید .

صفی‌خانی یکی از اقدامات بی‌نظیر امسال را « الزام شرکتها به انعقاد قرارداد با والدین » بر اساس نرخ‌نامه مصوب دانست که موجب پرداخت کرایه بر مبنای کرایه مصوب و جلوگیری از تخلفات در این زمینه کمک شایانی کرده است.

گشت‌های نظارتی مشترک با پلیس راهور

وی از ادامه گشت‌های نظارتی مشترک با پلیس راهور درب مدارس خبر داد و تأکید کرد: این گشت‌ها تا زمانی که خودروهای آزادبر فعال هستند، برای ایجاد آرامش و امنیت خانواده‌ها ادامه خواهد داشت. و باید این خودروها تحت نظارت شرکتهای مجاز فعالیت نمایند .

چالش‌های پیش روی سرویس مدارس

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز، سه چالش اصلی این حوزه را برشمرد:

1. ثبت‌نام دیرهنگام برخی والدین: که باعث تأخیر در تخصیص سرویس می‌شود.

2. عدم اجرای محدوده بندی در ثبت نام دانش آموزان در مدارس: که منجر به پراکندگی مسیرها و موجب درخواست برخی والدین جهت تخصیص خودرو برای یک دانش آموز می شود .

3. کمبود خودروهای ون و مینی‌بوس: به دلیل جذب این ناوگان توسط صنایع و یا شرکتها ، موجب شده امکان استفاده از این ظرفیت فراهم نباشد و باعث افزایش تردد خودروهای سواری ، کاهش ایمنی و ترافیک درب مدارس شده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر سرویس مدارس بیش از ۹۸ درصد متقاضیان تأمین شده و تلاش می کنیم برای درصد کم باقیمانده متقاضیان که بدلیل چالش های ذکر شده اقدام مقتضی در حال انجام هست .

ناوگان تاکسیرانی؛ چالش فرسودگی و تلاش برای نوسازی

امیر صفی‌خانی در بخش دوم سخنان خود به چالش فرسودگی ناوگان تاکسیرانی اهواز پرداخت و گفت: از ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی شهر اهواز در ابتدای مسئولیت وی در مهر ۱۴۰۱، حدود ۸۸ درصد (۱۷۰۰ دستگاه) فرسوده بودند ، این در حالی است که اهواز حداقل به ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی نیاز دارد .

 *پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در دو سال*

وی با اشاره به حمایت مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر، کمیته امداد امام خمینی (ره ) ، از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد در دو سال گذشته خبر داد. از این مبلغ، ۴۲ میلیارد تومان از بانک ملی با سود ۲۳ درصد بود که شهرداری ۱۹ درصد آن را تقبل کرد و راننده تنها ۴ درصد پرداخت نمود.

به لطف این تسهیلات، ۲۷۵ دستگاه تاکسی با خودروهای سورن پلاس صفر نوسازی شد. با این حال، هنوز ۱۴۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده در شهر فعال است.

 *نیاز به مشارکت صنایع برای کمک بلاعوض*

صفی‌خانی با اشاره به تسهیلات جدید ۴۰۰ میلیون تومانی با سود ۸ درصد با بازپرداخت ۵ ساله ، گفت: با توجه به قیمت خودرو (۸۴۰ میلیون تومان) و ارزش خودروی اسقاطی (۱۴۰ میلیون تومان)، راننده ۳۰۰ میلیون تومان آورده نیاز دارد که برای وی بسیاری سنگین است.

وی با اشاره به اقدامات شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و شیراز، خواستار مشارکت صنایع بزرگ استان (مانند فولاد، نفت، شرکتهای صنعتی و …) در قالب «مسئولیت اجتماعی» و پرداخت «کمک بلاعوض» به رانندگان شد. به عنوان مثال، در اصفهان ۵۰۰ میلیون تومان و در شیراز ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز در پایان با بیان اینکه «شهر متعلق به همه است»، تأکید کرد: برای داشتن شهری زیبا و در خور شأن مردم شریف اهواز، همه ارگان‌ها و صنایع باید برای توسعه حمل و نقل عمومی، که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد، پای کار بیایند.

خبرنگار : اعظم صمدزاده

مقالات مرتبط

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر